چگونه کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنیم ؟

paylash

کاربر تازه وارد
تازه وارد
منظور از کلمات کلیدی چیست ؟
کلیدی واژه ها کلمات یا عباراتی هستند که مشخص می کنند کاربران چه چیزی را در موتوهای جستجو جستجو می کنند یا کلمات و عبارتی هستند که یک موضوع را توصیف می کنند که در اغلب موارد موضوع مورد اشاره موضوعی است که شما می خواهید در رابطه با آن مقاله ای بنویسید و آن را در سایت خود منتشر کنید. یا به عبارتی بهتر می توانیم بگوییم کلید واژه ها یک پل میان محتوا سایت شما و مخاطبان هدف سایت شما هستند .لذا بسیار مهم است که بدانید کاربران اینترنت دقیق به دنبال چه چیزی هستند ؟ چه نوع کلمات یا عباراتی در حوزه کاری شما جستجو می کنند ؟ کدام یک از این کلمات می تواند برای شما هدفمند و پولساز باشد ؟ و شما چگونه باید این کلمات را تشخیص دهید و از آنها در سایت خود برای بهینه سازی سایت استفاده کنید؟

چرا باید تحقیقات کلمات کلیدی در سئو را انجام دهیم ؟
همانطور که در بالا شاره شد کلید واژه ها کلمات و عبارتی هستند که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ می کنند و گوگل یا سایر موتورهای جستجو بر اساس واژها ی جستجو شده یک سری سایت را به جستجو کننده پیشنهاد می دهد اما نکته ی مهم در این فرایند این است که ترتیب قرار گیری این سایت ها در لیست گوگل یا صفحات گوگل را خود گوگل مشخص می کند و این کاملا بستگی به بهنیه سازی سایت دارد همچنین سختی کلمات کلیدی سایت پس شما نا خواسته وارد یک رقابت بزرگ با رقیبان حوزه ی کاری خود می شوید و هدف اصلی سئو و بهینه سازی سایت نیز همین است , چگونه بهترین رتبه را کسب کنیم ؟ چگونه در صفحه اول گوگل باشیم ؟ چون صفحه اصلی گوگل بیشترین نرخ کلیک ها بر روی یک سایت را به خود اختصاص می دهد اما بعضی وقت ها هم رقیبان سرسخت هستند و هم کلید واژها بسیار سخت ! پس شما نیاز به یک استراتژی خوب دارید که اولین مرحله این استراتژی یافتن کلمات کلیدی است.
بدون تحقیقات نمی توانید در رتبه های خوب گوگل قرار بگیرید و چشم بسته هم نمی شود از جستجوی کاربران سر درآورد لذا باید در مورد کلیدواژه ها و انتخاب کلمات کلیدی برای سایت تحقیقات گسترده ای انجام دهیم این کار به ما کمک می کند کلمات مناسب برای سئو را تشخیص دهیم و از همان ابتدای کار قدم های درستی برای بهینه سازی سایت بر داریم و راحتر کاربران هدفمند را جذب کنیم . توجه داشته باشید که اصلا مهم نیست شما چه کلماتی را حدس می زنید بلکه چیزی که کاربران در موتورهای جستجو می نویسند و جستجو می کنند مهم است و همچنین اینکه خود موتورهای جستجو چگونه کلمات را به هم ربط می دهند . خوب تا اینجا مفاهیم کلمه ی کلیدی سایت و دلایل تحقیقات کلمات مناسب برای سئو را درک کردید حال به سراغ مبحث اصلی مقاله می رویم نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت.

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم ؟
قبل از انتخاب کلمات کلیدی سایت و انجام هرگونه تحقیقات پیرامون این موضوع شما ابتدا باید انواع کلمات کلیدی را بشناسید و درک کنید که کاربران چه نوع کلمات یا عبارتی را با چه هدفی جستجو می کنند زیرا الگو های رفتاری کاربران در موتورهای جستجو نشان می دهد که جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران در طول بازه های زمانی تغییرات زیادی کرده است که این موضوع را با مثال توضیح خواهم داد ابتدا بپردازیم به انواع این کلمات :
  • کلمه کلیدی نیاز محور
  • کلمه کلیدی اطلاعاتی
  • کلمه کلیدی محصول محور
کلمه کلیدی نیاز محور
این نوع کلمات کلیدی بر اساس نیاز کاربران جستجو می شوند مهم ترین هدف از جستجوی این نوع کلمات در گوگل یا سایر موتورهای جستجو تقریبا بالای ۹۰% فقط خرید محصول یا خدمات است . این نوع کلمات بیش از سه کلمه می باشند و تقریبا حجم جستجوی پایینی دارند مثلا خرید لپ تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل RA008 – A دلیل اصلی پایین بودن حجم جستجوی این نوع کلمات دقیقا نیاز محور بودن آنها است چون کسی که لپ تاب نمی خرد هیچ وقت کلمه ی لپ تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل RA008 – A را جستجو نمی کند و این نوع کلمات فقط توسط خریداران واقعی جستجو می شوند. توجه داشته باشید که علی رغم پایین بودن حجم جستجوی پایین این نوع کلمات کلیدی در مورتورهای جستجو بیشترین نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به خریداران را این نوع کلمه ها و عبارت تشکیل می دهند.

کلمه ی کلیدی اطلاعاتی
این نوع کلمات همانطور که از اسمشان پیداست اطلاعاتی هستند یعنی اطلاعاتی را پیرامون یک موضوع در اختیار کاربران قرار می دهند و عموما از یک یا دو کلمه تشکیل می شوند مثلا فتوشاپ یا عکاسی پس زمانی که کاربران این نوع کلمات را در اینترنت جستجو می کنند هدفشان خرید محصول یا خدمات خاصی نیست صرفا به دنبال اطلاعاتی پیرامون موضوع هستند شاید بعدا بخواهند فتوشاپ یا عکاسی را یاد بگیریند اما در حال حاضر هدفمند و پولساز نیستند! این نوع کلمات بیشترین حجم جستجو در اینترنت را در حوزه های خاص به خود اختصاص می هند و عموما در ابتدای پروژه های بیهنه سازی سایت انتخاب مناسبی نیستند!. چون نرخ تبدیل بسیار پایینی علی رغم حجم جستجوی بسیار بالا دارند و همچنین به شدت رقابتی هستند و ریسک پذیری بالایی دارند و احتمال شکست پروژه های سئو با این نوع کلمات تقریبا بالای ۹۰ درصد است . اگر هم بتوان در این نوع کلمات رتبه هایی خوبی گرفت همانطور که گفتم چون هدفمند نیستند تقریبا نرخ تبدیل خیلی پایینی خواهد داشت.

کلمه کلیدی محصول محور
این نوع کلمات همانطور که از اسمشان پیداست پیرامون یک محصول اطلاعاتی را به کاربر می دهند و این یعنی وقتی کاربر می خواهد اطلاعتاتی را پیرامون یک محصول به دست آورد عموما این نوع کلمات را در موتورهای جستجو سرچ می کند در این نوع کلمات کاربر می خواهد خرید کند اما تصمیم قطعی برای خرید را نگرفته است این نوع کلمات بین دوتا چهار عبارت را شامل می شوند یک کلمه ای نیستند! شاید بیشتر از چهار کلمه باشند مثلا لپ تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل RA008 – A همانطور که مشاهده می کنید بیش از یک کلمه و حتی چهار کلمه است اما محصول محور است. این نوع کلمات عموما دارای نرخ تبدیل مناسبی نسب به کلمات اطلاعاتی هستند و تقریبا حجم مناسبی از جستجو را دارند نه بیشتر نه کمتر نسبت به کلمات اطلاعاتی شاید نسبتی بین ۱ به ۴ یا ۱/۴ . با توجه به اینکه این نوع کلمات محصول محور هستند می توانند حجم مناسبی از بازدید کنند گان تقربا هدفمند وارد سایت کنند.
پس بر اساس ماهیت کلمات کلیدی در سئو اولویت در بهینه سازی با کلمات نیاز محور , محصول محور و در اخر اولویت با کلمات اطلاعاتی است . این فقط یک دسته بندی کلی از کلید وازه ها است . اینکه نحوه انتخاب کلمات کلیدی سایت یا نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در سایت چگونه باید باشد بستگی زیادی به پارامترهایی خواهد داشت که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.
اما چرا در انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت گفتم اولویت با کلمات کلیدی نیاز محور می باشد ؟ برای پاسخ به این سوال از مفهوم الگوهای رفتاری کاربران در جستجوی کلمات در موتورهای جستجو استفاده می کنیم ابتدا یک مثال را بررسی کنیم :
بر گردیم به ده تا ۱۵ سال قبل زمانی که برای اولین بار کلمه های مانند دانلود , نرم افزار , فیلم توسط کاربران اینترنت در موتورهای جستجو جستجو شد . به شخصه به یاد دارم زمانی که می خواستم نرم افزارهایی را از اینترنت دانلود کنم فقط کلمه ی دانلود نرم افزار را در باکس جستجوی گوگل وارد می کردم و در سایت هایی که لیست می شدند به جستجو می پرداختم اما نتایج خوبی را مشاهده نمی کردم چون تقریبا هم برای سایت ارائه دهنده هم برای گوگل درک مفهوم دانلود نرم افزار یک درک بسیار کلی بود شاید من دنبال نرم افزار دانلود بودم در آن زمان من هیچ دیدی نسب سئو و علم موتورهای جستجو یا حتی نحوه عملکرد موتورهای جستجو نداشتم چون اصلا نمی دانستم سئو چیست ….
با ادامه روند کم کم هم بنده هم به احتمال زیاد تمامی کاربران اینترنت به جای جستجوی کلمات دانلود (اطلاعاتی) , نرم افزار , فیلم , فتوشاپ و … کلماتی مانند دانلود نرم افزار دانلود (تقریبا محصول محور اما محصول رایگان) یا دانلود نرم افزار دانلود منیجر(نیاز محور چون دققا مشخص است که کاربر به دنبال چه چیزی می گردد) جستجو کردیم و این روند همین گونه ادامه داشت رفته رفته کاربران کلمات کلیدی بلند ( Long Tail Keywords ) را جستجو می کردند و سئو کاران حرفه ای نیز به این موضوع پی برده و در انتخاب کلمات کلیدی سایت برای سئو دقت می کردند چون با گذشت زمان کلمات کلیدی اطلاعاتی در سطوح بالای رقابت قرار می گرفتند و تقریبا به کلمات کلی تبدیل می شدند در عوض برای جذب کاربران هدفمند کار بر روی کلمات کلیدی محصول محور و نیاز محور در دستور کار قرار گرفت. حال ببینیم روند و نرخ تبدیل هر کدام از این نوع کلمات چگونه است.
در این نمودار می خواهیم رقابت و نرخ تبدیل کلمات کلیدی در سئو سایت را بررسی کنیم و بر اساس نتیجه گیری از این نمودار بهترین کلمات کلیدی سایت و کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم. پس در بتدا به تشریح نمودار می پردازیم این نمودرا سعی دارد رابطه بین رقابت و نرخ تبدیل انواع کلمات کلیدی سایت را بررسی کند.
 

sajjad.program

کاربر تازه وارد
تازه وارد
سلام. در مورد سئوی داخلی هم لطفا یه مقاله قرار بدید. ممنون
 

alibaran

کاربر تازه وارد
تازه وارد
بهترین راه اینه توی گوگل همیشه کلمه اول رو سرچ کنی گوگل بقیه کلمات رو میاره
رو حساب اینکه چی بیشتر سرچ زده
 
بالا